Hotărârea Guvernului Romaniei numarul 1/06.01.2017 – pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată publicata in Monitorul Oficial nr. 15/06.01.2017, impune marirea salariului minim de la 01.02.2017.
Dupa alinierea la salariul minim, avand in vedere unele intrebari (adresate de vizitatorii site-ului – care nu sunt de profesie contabili), precizam urmatoarele:
– dupa aplicarea contributiilor aferente – salariul net (in mana) este de 1.065 lei.
– precizam ca s-a luat in calcul deducerea de 300 lei.
5.1. SALARIUL: CONŢINUT, TIPOLOGIE, FACTORI DEFINIŢII Orice venit încasat de om în schimbul muncii
sale (Nechita, p. 127)Ø
Venit fundamental prin care se
remunerează munca salarială înØ
întreprinderi şi administraţie. Un mod special de recompensare, respectiv
preţul unei munci închiriate şi întrebuinţate de un întreprinzător pe bază de
contract (Dobrotă) Suma de bani pe care
o primeşte orice persoană angajată pentru executareaØ unei activităţi, potrivit
contractului de muncă încheiat (Dicţionar de ergonomie) Element al recompensei care reprezintă suma de
bani primită pentruØ
activitatea desfăşurată de un angajat într-o anumită perioadă de timp (zi,
săptămână, lună, an) (Mathis şi alţii, p. 452) Suma de bani la care se angajează
întreprinderea a o atribui periodicØ
lucrătorului în contrapartidă pentru prezenţa sa şi pentru munca executată
(Medoux) Contraprestaţia muncii depuse
de salariat în baza contractului individualØ
de muncă (Codul Muncii) Salariul este format din 2 componente: salariul de bază
şi adaosuri Conform Codului Muncii salariul cuprinde: salariul de bazăü
indemnizaţiiü sporuriü
alte adaosuriü În unele surse bibliografice se
face diferenţierea între partea “fixă” şi partea “variabilă” a salariului, în
sensul că salariul de bază reprezintă “partea fixă”, iar celelalte componente
“partea variabilă” 1. salariul de bază – salariul ce se stabileşte unui angajat
în raport cu postul pe care este încadrat, precum şi cu alte caracteristici
profesionale ale acestuia: nivelul calificării şi după caz vechimea în muncă.
Se mai numeşte şi salar tarifar întrucât pe baza acestuia se stabileşte tariful
de plată pe unitatea de măsură a sarcinii de muncă (pe unitatea de timp, pe
unitatea specifică de măsură a rezultatului muncii – bucăţi, kg, tone etc.) 2.
adaosul la salariu – reprezintă suma ce se acordă peste salariul de bază în
funcţie de rezultatele individuale sau colective (inclusiv ale firmei)
obţinute. Adausurile sunt constituite din: indemnizaţii, sporuri şi alte
adaosuri. indemnizaţii – reprezintă sume de bani acordata pentru: - funcţii de
conducere (director general, director, şef compartiment, şef birou, şef
formaţie de lucru etc., fiind un procent % la salariul de bază) - membrii
organismelor colective de conducere: consilii de administraţie, comisii de
cenzori, consilii judeţene, locale specificare: indemnizaţie se numeşte
(conform Legii 154/1998) şi echivalentul salariului de bază a funcţiilor de
demnitate publică (alese, numite sau asimilate acestora) sporuri la salar –
sumă fixă alte adaosuri premiul (primă) – sumă de bani acordată ca stimulent individual
sau colectiv, ocazionat de realizări deosebite (invenţii, proceduri noi,
profituri suplimentare, economii la cheltuieli, rezolvări ingenioase a unor
probleme specifice compartimentului respectiv etc.). premiile pot fi: în cursul
anului, premii anuale, premii speciale al 13-lea salariu – sumă de bani da
natura premiului anual ce se acordă salariaţilor unei organizaţii de către
organismul autorizat competent: patronat – domeniu privat, guvern – domeniu
public participare la profit a angajaţilor – se acordă o parte (cotă
procentuală) din profitul net, anual, în urma obţinerii acestuia. Se practică
în societăţile comerciale, dar şi în regiile autonome. Cotele se stabilesc prin
contractele colective de muncă. TIPOLOGIE După tipul salariului: Salar net – suma
de bani pe care salariatul o încasează efectiv, rezultând din salariul brut
diminuat cu obligaţiile conform legii (impozit pe salar, taxe, contribuţii la
diferite fonduri: asigurări sociale, pentru sănătate, ajutor de şomaj etc.)
Salar brut – toate veniturile băneşti obţinute în schimbul forţei de muncă
corespunzătoare cu munca prestată, fără să se scadă reţinerile După
„caracteristici”: Salar nominal – suma de bani pe care lucrătorul o primeşte în
schimbul forţei sale de muncă, exprimată în preţuri curente ale forţei de muncă
pe piaţă, în termeni inflaţionişti Mărimea lui depinde de: - preţul forţei de
muncă care se stabileşte pe piaţa muncii prin mecanismul cererii şi ofertei -
evoluţia situaţiei economice a statului (”avânt” – creşte salariul, “recesiune”
– diminuare a salariului”) - politica salarială: măsurile întreprinse în acest
domeniu la nivel micro şi micro privind: nivelul, structura, formele Salar real
– cantitatea de bunuri şi servicii pe care lucrătorul şi le poate procura cu
salariul nominal net încasat. Reflectă puterea de cumpărare a salariului
nominal. Mărimea lui depinde de: - salariul nominal – în directă
proporţionalitate - preţurile mărfurilor, tarifele pentru servicii, impozitele,
taxele – acţionează invers proporţional - puterea de cumpărare a banilor:
deprecierea valorii băneşti – inflaţia – reduce veniturile reale Salariul
social – reprezintă acea parte ce revine salariatului prin redistribuirea
veniturilor. El se constituie pe seama cheltuielilor sociale curente, care au
ca obiect protejarea salariaţilor contra bolilor, invalidităţii, bătrâneţii,
decesului, maternitate, şomaj, accidente de muncă etc. Nivelul depinde de: -
politica de protecţie socială - nivelul “fondurilor sociale” Factori de
influenţă: 1. Valoarea diferitelor componente ale forţei de muncă: -
calificarea (cheltuielile pentru instruire) - valoarea mijloacelor de
subzistenţă şi a serviciilor necesare traiului lucrătorului şi a familiei sale,
care la rândul lor depind de: gradul de civilizaţie, mod de viaţă, condiţii naturale
etc. 2. Intensificarea muncii – un volum mai mare de muncă prestat de aceeaşi
resursă, pe aceeaşi suprafaţă, în acelaşi interval de timp produce mai multă
valoare, va duce la mai mulţi bani şi implicit la salarii mai mari. 3.
Productivitatea muncii – la intensitate egală, pe unitatea de timp, se pot
obţine valori foarte diferite sub acţiunea a o serie de factori: dotare,
organizare, calificare etc. 4. Factorii specifici menţionaţi la: - salariul
nominal - salariul real - salariul social 5.2. Politici salariale: consideraţii
generale, principii importanţă: rezultă din faptul că: salarizarea este nu
numai o consecinţă, ci şi o premisă a unei activităţi economico-sociale
eficiente. O politică eficientă în domeniul salarizării: trebuie să se înscrie în politica de ansamblu
a întreprinderiiü să răspundă cerinţelor (obiectivelor) generale
a creşteriiü
eficienţei activităţii desfăşurate să
asigure accentuarea cointeresării salariaţilor nu numaiü pentru realizarea de performanţe
individuale, ci în deosebi pentru un aport sporit la performanţa globală a
întreprinderii pe termen mediu şi lung DEFINIŢIE Politica salarială Ansamblul de decizii şi acţiuni pe care şi le
propune oriceØ
organizaţie în domeniul salarizării în vederea atingerii obiectivelor sale, precum
şi mijloacele de realizare a acestora O
activitate complexă care impune luarea în considerare a tuturorØ laturilor de esenţă a
salariului, a sarcinilor şi funcţiilor de bază ale acestuia, a corelaţiilor
acestuia cu cele mai diferite variabile economice şi sociale, precum şi a
implicaţiilor acestora asupra tuturor intereselor, de cele mai multe ori
divergente: angajatori şi angajaţi. (Caracteristică specifică) la nivelul
economiei naţionale se regăsesc 3 actori: Întreprinzătorul – salariul
constituie adesea, cel mai important element al costurilor de producţie,
principalul său post de cheltuieli, iar minimizarea acestuia o cerinţă
esenţială a menţinerii şi chiar creşterii competitivităţii, capacităţii
concurenţiale şi a viabilităţii întreprinderii pe piaţă (se afirmă că
politicile salariale ale agenţilor particulari sunt mai ales politici ale
controlului costurilor) Angajatul – salariul reprezintă venit, este principalul
mijloc de existenţă a sa şi a familiei sale, iar reacţia acestuia va fi de a
încerca să maximizeze salariul nu numai pentru a obţine un minimum de
subzistenţă, ci de a obţine o remunerare cât mai mare (politicile salariale nu
trebuie să neglijeze nevoile şi scopurile fundamentale ale oamenilor, salariul
fiind un mijloc de a satisface nu numai necesităţile fizice şi biologice de
bază ale angajaţilor, ci şi un mijloc de a satisface nevoile sociale şi
personale ale acestora). Autoritatea publică – priveşte salariul: - atât sub
aspect economic cât şi social, - atât de pe poziţia pieţei muncii cât şi a
instituţiilor existente, - de pe poziţia echilibrelor economice şi a
echilibrelor sociale PRINCIPIILE GENERALE DE FUNDAMENTARE A POLITICILOR
SALARIALE 1. formarea salariului este supusă mecanismelor pieţei 2. principiul
negocierii salariilor 3. principiul existenţei sau fixării salariilor minime 4.
la muncă egală, salariu egal 5. principiul salarizării după cantitatea muncii
6. principiul salarizării în funcţie de nivelul de calificare profesională 7.
principiul salarizării după calitatea muncii 8. principiul salarizării în
funcţie de condiţiile de muncă 9. principiul liberalizării salariilor 10.
caracterul confidenţial al salariului 11. asigurarea corelaţiei dintre
creşterea productivităţii muncii şi salariul mediu 1. formarea salariului este
supusă mecanismelor pieţei salariul rezultă, în principal, din raportul care se
formează pe piaţa muncii între oferta şi cererea de forţă de muncă. Stabilirea
salariului se face prin participarea cererii şi ofertei, dar şi a sindicatelor
şi statului, a căror acţiune de intervenţie în materie de salarizare se înscriu
în limitele unor norme şi competenţe de ansamblu. 2. principiul negocierii
salariilor negocierea este considerată unul din elementele esenţiale ale
politicii sociale, în general, şi ale politicii salariale, în special, care
desemnează procesul complex de realizare a unor contracte, convenţii sau
acorduri între “partenerii sociali”. Este vorba de un dialog între diferiţi
parteneri economico-sociali în care se confruntă argumente privitoare al
raporturile de muncă şi care urmăreşte realizarea unui echilibru de forţe la un
moment dat sau a unui echilibru între aspiraţiile salariaţilor şi nevoile
societăţii, consemnate, în cele din urmă, în clauzele unui contract colectiv de
muncă 3. principiul existenţei sau fixării salariilor minime salariul minim
constituie un element fundamental al construcţiei unui sistem de salarizare,
iar dimensiunea sa un element modelator al numeroaselor echilibre
economico-sociale. Acest principiu este astăzi larg admis, cu toate că metodele
aplicate sunt foarte diferite şi în unele cazuri controversate. Organizaţia
Internaţională a Muncii (OIM) încă de la înfiinţarea sa, în anul 1991, prin
Constituţia sa, şi-a propus să militeze pentru garantarea unui salariu care să
asigure condiţii de viaţă convenabile, accentuând asupra rolului de protecţie
socială al acestuia. Mărimea salariului minim poate fi fundamentată pe
numeroase elemente de judecată şi corelaţii pe care acesta le presupune în
funcţionalitatea sa. În funcţie de importanţa care se acordă unuia sau altuia
din elementele de fundamentare pot fi determinate diferite variante ale
salariului minim, ceea ce înseamnă că stabilirea salariului minim garantat
este, de fapt, o problemă de decizie politică. Constituţia României stipulează
“instituirea unui salariu minim pe economie” şi obligativitatea statului de a
lua măsuri de dezvoltare economică Evoluţia adaptării sistemelor la salarii
minime în diferite ţări a avut tendinţe diferite: - ţări care nu au întreprins
nimic pentru a fixa salarii minime sau au recurs foarte limitat la această
măsură (ex. Germania, Austria, Suedia, Elveţia) la muncă egală, salariu egal -
ţări care au introdus sistemul salariilor minime în anumite ramuri (Anglia,
Irlanda) - ţări în care dispoziţiile legislative privind salariile minime se
aplică tuturor unităţilor sau în majoritate (Franţa, Olanda, Spania, Belgia)
pentru a determina ceea ce ar trebui să fie salariul convenabil s-a recurs la
diverse metodologii, care diferă sensibil de la o ţară la alta, funcţie de:
nivelul de trai, obiceiurile (deprinderile) de consum, nivelul de dezvoltare,
organizarea relaţiilor profesionale, proceduri tradiţionale de decizie în
probleme de interes public (puterea legislativă, puterea executivă, unele
consilii sau comisii împuternicite să formuleze recomandări sau să ia decizii
definitive) 4. la muncă egală, salariu egal are o utilitate practică deosebită
deoarece oferă punctul de plecare pentru determinarea salariilor. Acest
principiu este enunţat în art. 23 (2) al Declaraţiei universale a dreptului
omului, în care se arată “Toţi oamenii, fără nici o Pactul internaţional cu
privire la drepturile civile şi politice, ratificat de România la 31 octombrie
1974. Constituţia României - consfinţeşte principiul salariului egal la muncă
egală, fără nici un fel de discriminare de vârstă, de sex, de rasă, de religie,
de convingeri politice, de origine aplicarea acestui principiu în sistemul de
salarizare se reflectă în factul că nu sunt prevăzute salarii stabilite pe
altfel de criterii, ci numai după timpul lucrat, niveluri de pregătire şi
condiţiile de muncă 5. principiul salarizării după cantitatea muncii se referă
la faptul că salariile sunt exprimate pe numărul total de ore de muncă dintr-o
lună sau pe o singură oră. Presupune fundamentarea ştiinţifică a sarcinii de
muncă prin nomele de muncă, a căror formă de exprimare trebuie să corespundă
specificului producţiei şi formei de salarizare adoptate, iar atunci când este
cazul se poate calcula salarizarea pentru diferite operaţii, lucrări sau
produse. 6. principiul salarizării în funcţie de nivelul de calificare
profesională diferenţierea salarizării după calificare a fost practicată şi în
ţara noastă şi reconfirmată ca principiu în Pactul internaţional cu privire la
drepturile civile şi politice, ratificat de România la 31 octombrie 1975.
Nivelul salariilor stimulează preocuparea pentru ridicarea calificării
profesionale atât în folosul propriu al personalului cât şi în folosul
organizaţiei, deoarece cu cât calificarea profesională este mai ridicată, cu
atât contribuţia personalului respectiv este mai mare, ceea ce justifică o
salarizare mai mare. În realitate, însă, nu întotdeauna calificarea
profesională este adaptată utilizării sau cerinţelor, motiv pentru care
salarizarea unei calificări riscă de a fi supraevaluată, în timp ce pentru alte
calificări riscă de a fi subevaluată 7. principiul salarizării după calitatea
muncii este necesar să se pună accent deosebit în constituirea unui sistem de
stimulare care să stimuleze munca de calitate superioară, deoarece pot exista
situaţii în care doi lucratori au aceeaşi calificare, dar dau rezultate
diferite din punct de vedere al calităţii. Aplicarea acestui sistem se reflectă
prin prevederea unor premii pentru realizarea pe perioade îndelungate de
produse superioare calitativ sau a altor premii speciale, pentru calitate 8.
principiul salarizării în funcţie de condiţiile de muncă conceperea unui sistem
de salarizare trebuie să ţină seama de condiţiile în care se prestează munca,
acordându-se salarii mai mari celor care îşi desfăşoară activitatea în condiţii
de muncă mai grele, ce constă în deosebirile procesului de muncă, al
intensităţii consumului de energie fizică şi nervoasă sau în condţiile în care
se desfăşoară acest proces, respectiv a caracteristicilor mediului de muncă.
Aplicarea acestui principiu se reflectă în sistemul de salrizare prin
nivelurile salariilor acordate activităţilor respective, precum şi în durata
mai mică a zilei de muncă sau a numărului de zile de concediu de odihnă suplimentar
9. principiul liberalizării salariilor întreprinderile manifestă această
dorinţă de libertate şi de originalitate în elaborarea propriilor sisteme de
salarizare prin luarea în consideraţie a unor criterii, forme şi metode cât mai
adecv 10. caracterul confidenţial al salariului este reglementat prin Legea nr.
14/1991 a salarizării, art. 1 (6), unde se precizează expres că salariul de
bază, adaosurile şi sporurile sunt confidenţiale. Aplicarea acestui principiu
înseamnă interzicerea comunicării altor persoane a salariilor individuale sau a
câştigurilor totale realizate de angajaţii întreprinderii. În literatura de
specialitate pot fi întâlnite opinii potrivit cărora secretul remuneraţiilor
care este menţinut în general numai de întreprinderi, nu este decât un
paliativ, echivoc la absenţa echilibrului intern al remuneraţiilor sau a
sistemului echitabil de recompensare 11. asigurarea corelaţiei dintre creşterea
productivităţii muncii şi salariul mediu Legea nr. 14/1991 a salarizării, art.
8 “permite” anumite măsuri în acest sens Relaţia Ism < Iwm În care: Ism –
indicele salariului mediu Iwm – indicele productivităţii muncii medii Ism =
Sm1/Sm0 Iwm = Wm1/Wm0 În care: Sm1 – salariul mediu în perioada 1 Sm0 –
salariul mediu în perioada 0 Wm1 – productivitatea muncii în perioada 1 Wm0 -
productivitatea muncii în perioada 0 5.3. Forme de salarizare este un element
esenţial al sistemului de salarizare 1. după natura retribuţiei: în baniü
în bani şi naturăü excepţional numai “în natură” (produse,
servicii, casă, masă)ü
2. după modul de exprimare a sarcinii de muncă şi modul de măsurare a
rezultatului ei: salarizare după timpul
lucratü salarizare după randamentü salarizare pe bază de cote procentuale sau
remizăü SALARIZARE DUPĂ TIMPUL
LUCRAT (ÎN REGIE) este impusă de caracteristicile procesului muncii fiecărei
persoane din grup sau a unei persoane prin natura muncii. De fapt, ceea ce se
salarizează nu este timpul efectiv lucrat, ci îndeplinirea sarcinilor de muncă
încredinţate în acel interval de timp. Sarcina de muncă poate fi prezentată
prin: norma de timp, norma de producţie, norma de deservire, norma de lucru sau
sfera de activităţi. Constă în stabilirea salariului ca produs între salariul
de bază orar (Sbo) şi timpul efectiv lucrat (de regulă ore pe lună) (Tef) Sr =
Sbo * Tef Timpul efectiv poate fi diferit sau nu de timpul planificat (Tpl =
170 ore) Este caracteristică următoarelor activităţi: - administraţie -
supraveghere de instalaţii - la producţia în flux (pe benzi rulante) - în cazul
activităţilor de control - învăţământ, transport, pază, curierat etc. avantaje:
reduce efortul şi cheltuielile cu
evidenţa muncii şi a salarizării uşor de
înţeles de către salariaţi creşte
certitudinea salariului ce urmează a se obţine dezavantaje: reduce grija pentru economie de timp scade calitatea muncii prestate nu cointeresează la randament SALARIZARE ÎN
ACORD (DUPĂ RANDAMENT, CU BUCATA) constă în determinarea salariului ca produs
între numărul unităţilor fizice de măsură a rezultatului muncii în intervalul
respectiv de timp şi tariful pe unitatea respectivă de măsură (buc., kg, m
etc.), numit şi tarif de acord pe bucată Tariful de acord pe bucată se
calculează ca şi raport între produsul salariului de bază orar al lucrării şi
norma de producţie Tab = Sbol/NP sau Tab = (Sbol*NT)/ 60’ (NP=1/NT) În care:
Tab - tarif de acord pe bucată Sbol - salariului de bază orar al lucrării NP -
norma de producţie NT – norma de timp la îndeplinirea normei salariul rezultat
este egal cu salariul de încadrare (de bază). Avantaje: Leagă nivelul salariului de rezultatele muncii
nemijlocit Stimulează randamentul muncii
Poate lua în considerare randamentul sub
multiplele sale forme: timp, materie primă, utilaje, produse finite etc.
Dezavantaje: o Necesită precizarea (determinarea) sarcinii de muncă adecvată
normei de producţie o Necesită o evidenţă nu numai a prezenţei, ci şi a
rezultatului muncii o Poate duce la sporirea accidentelor de muncă Este o formă
de salarizare foarte răspândită mai ales în sfera economică Se regăseşte sub
mai multe variante: după legătura
salariului cu activitatea persoanei retribuiteü
după numărul de persoane avute în vedereü după forma de exprimare a tarifuluiü după legătura salariului
cu activitatea persoanei retribuite: - acord direct: salariul se determină în
funcţie de rezultatul nemijlocit al muncii salariatului respectiv - acord
indirect: salariul se determină în funcţie de rezultatul muncii unui alt
salariat sau grup de salariaţi, a căror randament este determinat şi de
prestaţia (munca) salariatului respectiv (ex.: salariaţii ce prestează
activităţi de servire, întreţinere etc.) după numărul de persoane avute în
vedere - acord individual: salariul se determină pentru fiecare salariat după
rezultatul muncii (randamentul individual) - acord colectiv: salariul se
determină după rezultatul muncii mai multor persoane, după cum şi sarcina de
muncă/norma de muncă este colectivă. Se utilizează frecvent ca urmare a
caracteristicilor procesului de producţie, indivizibilitatea procesului
tehnologic. după forma de exprimare a tarifului - acord direct proporţional -
acord progresiv - acord regresiv - acord diferenţial - acord global acord
direct proporţional: salariul creşte proporţional cu rezultatul muncii (cu
îndeplinirea sarcinii de muncă), cu numărul unităţilor de măsură a rezultatului
muncii. Tariful este constant (acelaşi) indiferent de gradul de îndeplinire a
sarcinii de muncă acord progresiv: salariul creşte într-un ritm mai accentuat
decât rezultatul muncii, iar tariful creşte odată cu gradul de îndeplinire a
sarcinii de muncă. Diferenţierea tarifului se face în 2 sau 3 trepte: la
îndeplinirea normei, mai mare pentru o depăşire de normă, chiar şi o treaptă
înainte acord regresiv: salariul creşte într-un ritm mai lent decât rezultatul
muncii. Tariful scade pe măsura creşterii nivelului de depăşire a normei de
producţie. Descreşterea poate fi continuă (cel mai adesea) sau în trepte. Este
o formă mai rar utilizată la noi şi limitează tentaţia de a depăşi exagerat
norma de muncă sau invers „stabilirea unor norme de muncă prea mici” acord
diferenţial: se calculează distinct pe diferitele categorii de produse,
rezultate din activitate în funcţie de anumite trăsături ale acestora, de
obicei trăsături calitative. Tariful pe unitatea de muncă se diferenţiază pe categorii
de calităţi: calitatea I – tarif majorat, calitatea II – tarif normal
(obişnuit), calitatea III – tarif diminuat acord global: salariul se calculează
pentru un şir de operaţii, de regulă succesive, din cadrul unui proces
tehnologic dat, în funcţie de rezultatul obţinut la ultima operaţie. Tariful se
determină prin însumarea manoperei la tot şirul de operaţii, raportat la
numărul unităţilor de măsură ce exprimă rezultatul la ultima operaţie
SALARIZARE PE BAZĂ DE COTE PROCENTUALE SAU REMIZĂ salariul se calculează ca o
cotă procentuală din volumul (de regulă exprimat valoric) rezultatului
activităţii (vânzări, livrări etc.). Cota procentuală rezultă din raportul
procentual dintre salariul de bază (de încadrare) şi volumul normat/previzionat
de activităţi. Este cea mai utilizată formă de salarizare în comerţ, turism,
gospodărie locativă, prestări servicii etc
Impunerea unui nivel de trai cât mai ridicat pentru toți cetățenii trebuie să fie obiectivul fundamental al României.
Perioada 2017—2020 reprezintă o provocare pentru România, atât din perspectiva oportunităților, cât și a riscurilor.
Nevoia de a ieși din capcana modelului economic bazat pe avantajul unei forțe de muncă ieftine și trecerea la forța de muncă calificată reprezintă principala provocare a următorilor ani.
Consolidarea stabilității macroeconomice concomitent cu creșterea investițiilor publice și private
Calitatea resursei umane este primordială.
Privim educația ca pe un factor strategic de dezvoltare.
Educația a fost și va rămâne un domeniu de interes major
Nu în ultimul rând, trebuie să stimuleze și să asigure continuitatea abordărilor și prin activitățile extracurriculare și interdisciplinare relevante.
Implementarea principiului egalității de șanse în educație, îmbunătățirea performanțelor educaționale, abilităților și competențelor tuturor copiilor și tinerilor, prin accesul la un sistem de educație de calitate, relevant și incluziv, sunt cheia pentru creștere economică și prosperitate.
În condițiile unui declin demografic accentuat, reducerea abandonului școlar, care a atins cote îngrijorătoare și este în creștere, a devenit crucială pentru dezvoltarea sustenabilă a României, permițând valorificarea potențialului fiecărui copil. Etapa de dezvoltare prezentă a României impune dezvoltarea unui capital uman înalt calificat, precum și investiția în cercetare-dezvoltare-inovare, CDI, astfel încât, în toate domeniile industriale, să fie asigurate eficiența proceselor și realizarea unor produse de înaltă calitate, transformând România într-un pol de competitivitate în zonă. Viziunea principală a programului Guvernului în domeniul sănătății este construită în jurul cetățeanului, și nu al sistemului medical, scopul final fiind acela ca serviciile de sănătate să fie cât mai aproape de cetățean. În acest sens, Guvernul susține construirea a 8 spitale regionale dotate cu echipamente de ultimă generație și a unui spital republican, în București, care va fi organizat ca centru de urgență-excelență și cercetare, pe toate specialitățile. În plus putem asigura finanțarea investițiilor în modernizarea spitalelor județene și a ambulatoriilor de specialitate, pentru a asigura condiții optime actului medical și pentru a asigura accesul cetățenilor la servicii de sănătate la ei în județ. Ca obiectiv prioritar vedem dotarea localităților cu ambulanțe, în vederea asigurării transportului pacienților în condiții optime la unitățile medicale (program ce va asigura prezența unei ambulanțe în fiecare comună).
............................................................................................
Guvernul își propune accelerarea ritmului de cheltuire a fondurilor europene, pentru a ajunge la o rată de 72,5% până la 31 decembrie 2020 și 100% până la 31 decembrie 2023. România are șansa de a crea mai multe locuri de muncă și de a aduce mai multe resurse la bugetul de stat prin promovarea unei strategii integrate de dezvoltare a turismului. Avem suficiente monumente de importanță istorică și religioasă și suficiente frumuseți naturale pentru a crește semnificativ numărul de turiști străini care vizitează anual România
.........................................................................................
Vrem să creștem și să consolidăm clasa de mijloc
Impunerea unui nivel de trai cât mai ridicat pentru toți cetățenii trebuie să fie obiectivul fundamental al României.
Combaterea nivelului demotivant de salarizare va contribui la reducerea inegalităților și la creșterea economică.
Tinerii sunt viitorul României, resursa strategică a țării, pentru care statul român are datoria să asigure toate condițiile unei vieți decente și prospere.
Programul de Guvernare integral AICI
Avand in vedere – ultimele variante ale Legii bugetului asigurărilor sociale de stat si ale Legii bugetului de stat, publicate în Monitoarele Oficiale aferente, Codul Fiscal si alte acte normative incidente, iata in continuare cotele de contributii ce trebuie platite de catre anagajator si angajat in 2017.
Cotele sunt valabile din 01.01.2017 si aplicabile la la fondul de salarii (brut total) din luna calendaristica.
Comentarii
Trimiteți un comentariu